16/4/2 - 14:15
شماره مطلب : 2903
متن کامل

گسترش وهابيت در بلژيک از عوامل اصلي افراطي گري در اين کشور است

بلژیک به عنوان کانون جهاد گرایی در اروپا بیشترین جنگاور ( تکفیری) را به سوریه و عراق فرستاده است.

ماریان مونیه

روزنامه لاکروا[1]

5 فروردین 1395 (24 مارس 2016)

 

بلژیک به عنوان کانون جهاد گرایی در اروپا بیشترین جنگاور ( تکفیری) را به نسبت جمعیت اش به سوریه و عراق فرستاده است و ویژگی دیگر این کشور طرد اجتماعی افراد و نفوذ عربستان سعودی در اسلام ترویجی در مناطق مرزی فرانسه و بلژیک است.

چگونه بلژیک که در امور بین المللی به شکلی غیرآشکار و در سایه قدرت های بزرگ قاره کهن عمل می کند به جایگاه اروپایی جهادگرایی تبدیل شده است؟ بر این اساس این کشور در میان کشورهای اروپایی بیشترین جنگاور       (تکفیری) را به نسبت جمعیت به عراق و سوریه فرستاده است ( 40 نفر به ازای هر میلیون نفر در مقایسه با 18 نفر برای فرانسه با همین نسبت جمعیتی مربوط به آمار سال 2014).

بلژیک همچنین به عنوان پایگاه رشد افراطی گری تروریست هایی مطرح است که نام های آنها با سوءقصدهای پاریس در نوامبر و ژانویه 2015، تالیس در اوت 2015 و حتی مادرید در مارس 2004 پیوند خورده است. دلایل این شرایط آنقدر زیاد است که نمی توان سهم هر کدام را در بروز این افراطی گری تعیین کرد. در حوزه اجتماعی و اقتصادی، جمعیت مسلمان که اغلب جهادگران از آن می آیند، به وضوح شرایط زندگی بدتری نسبت به اقشار دیگر جامعه دارند. نرخ بیکاری نزد مغربی تبارهای بلژیک بیست و پنج و نیم درصد در مقایسه با هشت و نیم درصد کل اقوام و اقشار است ( در پادشاهی بلژیک امکان تهیه و ارائه آمار  قومی  وجود دارد). این بیکاری نزد جوانان مغربی تبار تا پنجاه درصد افزایش می یابد. ریک کولسائه استاد دانشگاه گان و متخصص گروه های جهادی توضیح می دهد که  این وضع احساس طرد از جامعه به عنوان شهروند را تشدید می کند و این ایده را به این جوانان منتقل می کند که در بلژیک آینده ای ندارند. این اصلی ترین محرکه رویکردهای جهادی است. برای این جوانان این اقدام نوعی تعالی بخشی به زندگی شان است. در این سرزمین ناامیدی، گرایش به تندروی در تعالیم مذهبی به سرعت اتفاق می افتد. آلکسیس دسوائف وکیل گروه خانواده های قربانی رویکردهای جهادی که فرزندانشان برای جنگ راهی سوریه شده اند، می گوید:  تمام والدین به این موضوع اشاره می کنند که تندروی و افراطی گری فکری نزد فرزندانشان ظرف چند ماه اتفاق افتاده است. نوعی بازگشت به مذهب و رفت و آمد شدید به مسجد نه به خاطر اینکه اسلام را بهتر فهمیده اند و متخصص آن شده اند، نزد این جوانان دیده می شود.

این وضعیت که در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه مشاهده می شود در عین حال توضیح دهنده همه چیز نیست و نمی تواند علت اصلی وضعیت بلژیک باشد. میکاییل پریوو اسلام شناس در بروکسل می گوید:  مساله تبعیض قومی وجود دارد اما جواب همه چیز نیست. نفوذ سعودی است که بخشی از اسلام در بلژیک را به شدت تندرو و افراطی کرده است.

مونیه با اشاره به گسترش وهابیت در بلژیک نوشت: گسترش وهابیت بواسطه پیوندهای میان ریاض و پادشاهی بلژیک و به دلایل بیشتر اقتصادی اتفاق افتاده است. به این دلیل است که به عنوان مثال مسجد اعظم بروکسل در سال 1967 به مدت 99 سال به عربستان سعودی اجاره داده شده است. در آن زمان جمعیت مسلمان در بلژیک بر پایه مهاجرتی کارگری از مبداء عمدتا مغرب در حال توسعه بوده است. میکاییل پریوو توضیح می دهد:  در آن زمان کشورهای زادگاه این مهاجران از نظر امکانات توانایی سازماندهی این مهاجران را در کشور مقصد نداشتند. اینگونه بود که این خلاء توسط مسجد جامع بروکسل به عنوان یک مرجع پر شد. این چنین این مسجد به توزیع گسترده قران به زبان های مختلف، کتب و جزوات درباره حقوق زن و آداب و فرایض اسلامی اما از نوع وهابیت آن پرداخت که بسیار محافظه کار و تندرو است.  این دیدگاه وهابی رویکردی خاص دارد که بر اساس آن میان مسلمان و غیر مسلمان تفاوت اساسی قایل می شود. ترویج این نگرش از مسجد به میان محلات و خانواده های مسلمانان بلژیکی که پیوندهای نزدیکی با هم دارند منتقل می شود.

انتقادها از نفوذ سعودی بر اسلام ترویجی در بلژیک بعد از سوءقصدهای نوامبر گذشته در پاریس در متن طبقه سیاسی این کشور بالا گرفته است. بعد از حملات تروریستی سه شنبه گذشته در بروکسل، احتمالا این انتقادها تشدید می شود.

 

 

http://sildenafilcitrategen.com/ http://vardenafilonline.org/