15/3/16 - 16:19
شماره مطلب : 2533
گزارش ویژه

روایت فارین پالیسی از جزئیات مذاکرات درباره تعلیق تحریم ها

وب سایت فارین پالیسی در گزارشی مهم و مفصل روایتی دست اول از مباحثات میان ایران و 1+5 درباره نحوه تعلیق تحریم ها در صورت حصول توافق نهایی هسته ای پرداخته است.

ایران هسته ای- وب سایت فارین پالیسی در گزارشی مهم و مفصل روایتی دست اول از مباحثات میان ایران و 1+5 درباره نحوه تعلیق تحریم ها در صورت حصول توافق نهایی هسته ای پرداخته است.

اهمیت این گزارش که به قلم کالم لینچ نوشته و در روز 25 اسفند منتشر شده از این رو است که منابع مطلع در تهران اطلاعات آن را نزدیک به حقیقت ارزیابی کرده اند.

متن کامل این گزارش چنین است.

***

دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به توافقی مهم با تهران نزدیک می شود که محدودیت های جدید بر برنامه هسته ای ایران را در مقابل کاهش تحریم های بین المللی که اقتصاد این کشور را به زانو درآورده است اعمال خواهد کرد.

اما چنانچه این توافق حاصل شود برچیدن محدویت های آمریکا علیه ایران که در پی صدور چند حکم پی در پی روسای جمهوری آمریکا و مصوبات کنگره اعمال شده است یک شبه اتفاق نخواهد افتاد.

در پایگاه اینترنتی وزارت خزانه داری آمریکا فهرستی از 26 حکم اجرایی مربوط به تحریم های ایران قرار داده شده است که به دوره جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا برای توقیف دارایی های دولت ایران در آمریکا در جریان بحران گروگانگیری سفارت این کشور در سال 1979 بازمی گردد.

این در حالی است که ده مصوبه، چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و دهها آیین نامه و اصلاحات اتحادیه اروپا برای اجرای تحریم های سازمان ملل وجود دارد.

دلیل آسانی برای تردید درباره موفقیت مذاکرات وجود دارد: فهرستی طولانی از نهادها و آژانس های دولتی و بین المللی طی سال ها به اعمال این تحریم ها کمک کرده اند و لغو تحریم ها مستلزم ایفای نقش همه آنهاست.

آمریکا و شرکای مذاکره کننده این کشور متشکل از روسیه، انگلیس، چین، فرانسه و آلمان در تلاش برای دستیابی به توافقی جامع هستند که در چارچوب آن محدودیت های اعمال شده توسط دولت اوباما، کنگره، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل کاهش خواهد یافت.

دولت اوباما احتمالا اکثر تحریم های آمریکا را به حال تعلیق درخواهد آورد و دولت های بعدی این روند چشم پوشی را در طول مدت اجرای توافقنامه که انتظار می رود ده تا پانزده سال به طول انجامد ادامه خواهند داد، چنانچه ایران به تعهدات خود به طرف مقابل پایبند باشد در پایان توافق لازم است کنگره قانونی را برای برچیدن دائم آنها تصویب کند.

اما هیچ نشانی از تمایل قانونگذاران برای انتظار در این دوره به چشم نمی خورد و ممکن است با مداخله مخالفان در کنگره قوانینی به تصویب برسد که اجرای این روند را مختل کند.

شورای امنیت و اتحادیه اروپا نیز باید محدودیت هایی را که از جانب آنها اعمال شده است لغو کنند اما از آنجا که اعضای دائم شورای امنیت و آلمان و فرانسه از طرف های مذاکره هستند انتظار می رود از رئوس کلی قید شده در توافقنامه تبعیت کنند.

همچنانکه به پایان ماه مارس نزدیک می شویم، تندروهای آمریکایی در تلاش برای مانع تراشی در دستیابی به توافق گامی غیرمنتظره را برداشته اند و گروهی متشکل از 47 سناتور جمهوریخواه آمریکا در نامه ای سرگشاده به مقامات ایران هشدار داده اند که این توافق ممکن است پس از پایان دوره ریاست جمهور اوباما اعتبار نداشته باشد؛ تلاشی آشکار برای عقب راندن تهران از میز مذاکرات.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا یکی از هفت سناتور جمهوریخواهی که این نامه را امضاء نکرده است در تلاش برای حمایت اکثریتی از قانونی است که رئیس جمهور را برای هرگونه توافق هسته ای رسمی با ایران ملزم به جلب موافقت کنگره می سازد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش است بر مخالفت های سیاسی فزاینده در واشنگتن فائق آید و در عین حال برای سفر به لوزان سوئیس و شرکت در گفتگوهایی آماده می شود که احتمالا آخرین تلاش پیش از پایان ماه کنونی برای دستیابی به توافق خواهد بود .( مهلت زمانی نهایی برای دستیابی به توافق دائمی تا پایان ماه ژوئن تعیین شده است).

این اتفاقات شرکای مذاکره کننده آمریکا را نگران کرده است همچنانکه فرانک والتر اشتانمایر وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد نامه جمهوریخواهان واقعا سازنده نبود زیرا ما در مرحله مهمی از مذاکرات قرار داریم.

این اختلافات سیاسی در حالی بروز کرده است که نشانه ها از آمادگی دولت برای لغو طیف وسیعی از تحریم ها حکایت دارد؛ اقدامی که این امکان را به تهران خواهد داد تا اوضاع اقتصادی خود را بهبود بخشد و در عین حفظ بخش اعظم زیرساخت های انرژی هسته ای این کشور بار دیگر وارد نظام مالی بین المللی شود.

در مقابل تهران باید امکان بازرسی غیرمنتظره بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را از فعالیت های هسته ای مورد تایید این کشور فراهم کند و گزارشی مفصل را درباره گام هایی که در گذشته در مسیر دستیابی به تجهیزات هسته ای برداشته است ارائه دهد.

چنانچه توافق حاصل شود، دولت اوباما باید کاهش شبکه پیچیده تحریم های مالی، نظامی و هسته ای را که ادعا می شود ایران را تقریبا به زانو درآورده است توجیه کند.

بسیاری از قانونگذاران هر دو حزب تمایل چندانی به کاهش تحریم ها ندارند مگراینکه ایران با توافقی موافقت کند که شرایطی سخت تر از شرایطی را شامل شود که کاخ سفید به تهران اعلام کرده است مایل به پذیرش آنهاست.

ریچارد نفیو که به عنوان کارشناس تحریم های وزارت امور خارجه آمریکا تا ماه دسامبر در هیئت مذاکره کننده این کشور حضور داشت می گوید: « گفتگوهای هسته ای را به عنوان  خوش بین ترین فرد  در این هیئت آغاز کردم.اما مخالفت فزاینده کنگره من را نگران کرده است که شکست در دستیابی به توافق این امکان را برای آمریکا دشوارتر سازد که بتواند شرکای بزرگ تجاری ایران همچون ژاپن، هند و چین را برای حفظ تحریم های آمریکا علیه بخش صادرات انرژی ایران و مرودات مالی متقاعد کند.

وی می گوید گمان می کنم بیشتر کشورها اعلام کنند: « ما تاکنون از شما تبعیت کرده ایم اما شما از توافقی که می توانست سازنده باشد کنار کشیدید».

وی افزود چناچه این توافق از جانب تهران به شکست انجامد شما می توانید به عنوان سیاستمدار کاری انجام دهید اما چنانچه از جانب واشنگتن به شکست برسد این مشکلی بزرگ خواهد بود.

بحران کنونی به اوت سال 2002 بازمی گردد زمانیکه گروهی از ناراضیان ایرانی از برنامه هسته ای مخفیانه ایران مطلع شدند که احداث دو تاسیسات پنهانی از جمله تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز و رئاکتور آب سنگین اراک را شامل می شد ؛ تاسیساتی که می توان از آنها در تولید اورانیوم یا پلوتونیوم کافی برای ساخت کلاهک هسته ای استفاده کرد.

ایران پیوسته تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای را رد و اعلام کرده است برای تامین انرژی مورد نیاز جمعیت 77 میلیونی رو به افزایش این کشور به برنامه هسته ای غیرنظامی نیاز دارد.

در چارچوب پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای ایران می تواند زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی برنامه انرژی هسته ای مسالمت آمیز داشته باشد.

مقامات آمریکا اعلام کرده اند ایران ملزم به اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است که در آن بر تعلیق غنی سازی اورانیوم این کشور تاکید شده است.

ایران مشروعیت اقدام این شورا را به چالش کشیده است و این قطعنامه ها را نقض غیرقانونی حقوق مشروع این کشور در چارچوب پیمان ان پی تی برای تولید انرژی هسته ای توصیف کرده است.

این در حالی است که فعالیت پنهانی تهران به تردیدها در واشنگتن، پاریس، لندن و دیگر کشورها درباره تلاش این کشور در زمینه تولید مخفیانه تسلیحات هسته ای دامن زده است.

به دنبال گفتگوهای هسته ای به رهبری اروپا که با هدف حل و فصل بحران این بن بست برگزار شد، شورای امنیت ژوئیه سال 2006 با تصویب قطعنامه ای از ایران خواست غنی سازی و بازفراوری اورانیوم و نیز هرگونه فعالیتی را در تاسیسات آب سنگین این کشور متوقف کند.

شش ماه بعد، شورای امنیت نخستین دور تحریم های خود را علیه ایران اعمال کرد و در چارچوب آن فعالیت ایران در زمینه تجارت مواد هسته ای محدود و داراییهای 22 فرد و نهاد ایرانی مرتبط با این برنامه هسته ای مسدود شد.

شورای امنیت در مقابل ایستادگی مصرانه ایران در برابر خواست این شورا، به تدریج تحریم های خود را در سال های بعد با هدف ممنوع ساختن تجارت تسلیحات متعارف از سوی این کشور، جلوگیری از گسترش فن آوری موشک بالستیک و محدود ساختن توانایی ایران در تامین مالی فعالیت های هسته ای این کشور گسترش داد.

تدابیر آمریکا و اتحادیه اروپا در پنج سال اخیر با هدف قرار دادن اقتصاد ایران و قطع ارتباط این کشور از سامانه مالی بین المللی گسترده تر شده است.

کنگره آمریکا در سال 2010 تحریم های جامعی را علیه ایران تصویب کرد که محدودیت ها علیه صنعت انرژی این کشور را گسترش داد و بانک های خارجی را که با افراد و بانک های ایرانی که نام آنها در فهرست سیاه قرار داشت تهدید به تحریم می کرد.

این تحریم ها فشارهای اقتصادی بر تهران را به میزان چشمگیری افزایش داد زیرا نه تنها شرکت های آمریکایی بلکه شرکت های خارجی را نیز دربرمی گرفت.

نفوذ دلار آمریکا بر معاملات و مراودات تجاری موجب شد تا بانک های خارجی تنها دو راه پیش رو داشته باشند: رویگردانی از ایران و ادامه مراودات تجاری با آمریکا یا تجارت با ایران و مواجه شدن با خطر قرار گرفتن در فهرست سیاه.

مقامات وزارت خزانه داری آمریکا با سفر به کشورهای مختلف جهان به بانک ها و دولت درباره عواقب و پیامدهای انتخاب آنها هشدار دادند.

هنگامیکه اتحادیه اروپا ارتباط بانک هایی را که نام آنها در فهرست سیاه قرار داشت از سوئیفت قطع کرد ایران بیش از پیش در سال 2012 در انزوا قرار گرفت.

تحریم ها صادرات نفت ایران را در سال 2013 میلادی به پایین ترین میزان در 20 سال گذشته کاهش داد.ارزش ریال، واحد پول ایران، در سال های 2012 و 2013، 60 درصد کاهش یافت.

اگرچه اقتصاد ایران در سال 2014 رو به بهبود گذاشت و از میزان تورم در این کشور کاسته شد، کاهش 50 درصدی بهای نفت در نیمه دوم سال موجب شد تا از درامد دولت کاسته شود.

به رغم اینکه اقتصاد ایران با بحران مواجه شده است، تهران همچنان به برداشتن گام های بلند در گسترش برنامه هسته ای خود ادامه می دهد.

از زمانی که تحریم ها نخستین بار در سال 2006 اعمال شد، تعداد سانتریفوژهایی که ایران عملیاتی کرده از حدود 300 سانتریفوژ به 20 هزار سانتریفوژ رسیده است.

اوباما و مشاوران ارشد وی هشدار می دهند مذاکرات کنونی همچنان ممکن است به شکست انجامد.پیش از سخنرانی جنجالی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا، باراک اوباما در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد دیپلمات ها در حال پیشرفت هستند اما شاید هنوز احتمال دستیابی به توافق بیش از دست نیافتن به توافق باشد.

در چارچوب این توافق ایران می تواند تاسیسات هسته ای خود را همچنان دست نخورده نگه دارد اما توانایی تهران برای تولید اورانیوم با غنای بالا که در تامین سوخت کلاهک هسته ای کاربرد دارد محدود خواهد شد.

تهران همچنین باید فعالیت سانتریفوژهای خود را کاهش دهد و امکان بازرسی های بین المللی را از برنامه هسته ای خود بیش از گذشته فراهم آورد.

مقامات می گویند این هدف تضمین خواهد کرد که آمریکا می تواند از فریبکاری ایران دست کم یک سال پیش از آنکه این کشور بتواند به توانایی تولید سوخت کافی برای ساخت بمب دست یابد مطلع شود.

ایران همچنین باید فعالیت های خود را در تاسیسات آب سنگین اراک کاهش دهد.بسیاری از محدودیت ها بر سر برنامه هسته ای ایران برای دست کم ده سال باقی خواهد ماند.

اسرائیل و جمهوریخواهان اذعان کرده اند که دست ایران برای تولید تسلیحات هسته ای باز خواهد شد.اما مقامات می گویند برنامه هسته ای ایران تحت نظارت دائم آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار خواهد داشت.

در چارچوب تحریم های کنونی که به سال 2006 بازمی گردد، ایران از غنی سازی اورانیوم، بازفراوری سوخت هسته ای و فعالیت در زمینه رئاکتور آب سنگین که می تواند در تولید پلوتونیوم کاربرد داشته باشد منع شده است.

دیپلمات ها می گویند توافق به تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت نیاز دارد که در آن تحریم هایی که تهران را از دسترسی به ابزارهای مالی و فنی برای انجام فعالیت های حساس هسته ای منع می کند مورد تجدیدنظر قرار می دهد و به تهران اجازه غنی سازی اورانیوم در سطح نسبتا پایین می دهد.

سفیر فرانسه در واشنگتن می گوید چنانچه توافق حاصل شود، قطعنامه شورای امنیت غیرقابل اجتناب است.

وی می گوید این یک گزینه نیست بلکه الزام است.قطعنامه جدید سازمان ملل به ایران اجازه خواهد داد غنی سازی اورانیوم را ازسرگیرد اما در سطحی محدوتر از گذشته.

یک دیپلمات بلندپایه اعلام کرد امیدها برای برچیده شدن رئاکتور آب سنگین اراک کمرنگ شده است .با وجود این، ایران مجبور خواهد شد با تغییر در عملکرد این تاسیسات تضمین کند که این تاسیسات برای تولید پلوتونیوم مورد نیاز در ساخت سلاح مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

دیگر موضوع اصلی مورد اختلاف در مذاکرات میزان پاسخگویی ایران درباره ماهیت نظامی برنامه هسته ای این کشور در گذشته است.

دیپلمات ها می گویند اذعان به اینکه ایران برنامه تسلیحات هسته ای را دنبال کرده ممکن است مانع از دستیابی به توافق شود.

چنانچه این موانع برطرف و دستیابی به توافق نزدیک شود، برخی تحریم های سازمان ملل به حال تعلیق درخواهد آمد اما بسیاری از دیگر تدابیر سازمان ملل با هدف مهار برنامه هسته ای ایران از جمله محدودیت ها در بخش تجارت مواد هسته ای حساس و نیز محدودیت ها بر موشک های بالستیک احتمالا به عنوان موضوعی که باید دست کم به مدت یک دهه تحت نظارت شدید باشد باقی خواهد ماند.

دیپلمات ها اعلام کردند کمیته تحریم های سازمان ملل و نیز هیئت کارشناسان ناظر بر اجرای تحریم های ایران احتمالا همچنان باقی خواهند ماند.

دیوید آلبرایت می گوید آمریکا نیز ممکن است تاکید کند طیف دیگری از تحریم ها از جمله تحریم تسلیحاتی متعارف همچنان باقی بماند که ممکن است به لحاظ اقتصادی و سیاسی به ایران لطمه بزند.

ایران صنعت بزرگ صادرات تسلیحات دارد و مقادیر گسترده تسلیحات متحدان خود را از بشار اسد رئیس جمهور سوریه گرفته تا مبارزان شیعه در عراق و گروه هایی همچون حزب الله و حماس تامین می کند.

ایران توانسته است تحریم ها را دور بزند و سالها این گروه ها را تجهیز کند اما ادامه این تدابیر دست کم چنین اقداماتی را برای تهران دشوارتر خواهد ساخت.

هنوز مشخص نیست شورای امنیت با چه سرعتی برای کاهش تحریم های افراد مرتبط با برنامه های ایران اقدام خواهد کرد اگرچه چنین مسئله ای ممکن است چندان هم حائز اهمیت نباشد زیرا تهران سالهاست که توانسته است این تدابیر را دور بزند.

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به خاطر نقض تحریم ها در فهرست ممنوعیت های مسافرتی سازمان ملل قرار دارد آزادانه در سراسر مرزهای خاورمیانه سفر می کند.

وی در ماه های اخیر عملیات نظامی ایران را در عراق از جمله عملیات گسترده علیه داعش در شمال این کشور را فرماندهی کرده است.

ایران در مذاکرات یک خواست جدی دارد و می خواهد در ازای موافقت با بازرسی های بیشتر بین المللی از برنامه هسته ای این کشور، جهان رژیم تحریم ها که این کشور را در جهان اقتصاد منزوی ساخته است کاهش دهد.

آمریکا و دیگر قدرت های بزرگ خواهان کنار گذاشتن چماقی نیستند که ایران را به لحاظ اقتصادی و تجاری به شدت تضعیف کرده است اما احتمالا با تعلیق برخی محدودیت ها درمقابل کاهش دامنه برنامه هسته ای این کشور موافقت خواهند کرد.یک توافق ممکن است برنامه ای را به برچیدن دائمی تحریم ها در ده تا 15 سال در صورتیکه ایران به تعهدات خود به طرف مقابل پایبند باشد به دنبال داشته باشد.

یک دیپلمات بلندپایه اعلام کرد توافق هسته ای احتمالا این اختیار را به آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد داد تا تعیین کند آیا ایران در حال نقض این توافقنامه است یا خیر.

چنانچه مشخص شود که ایران در حال فریبکاری است، شورای امنیت می تواند بار دیگر تحریم ها را اعمال کند.

مشکل آن است که لغو تحریم ها آسانتر از وضع آنهاست.به عنوان نمونه، چین و روسیه ممکن است در برابر هرگونه طرح مورد حمایت آمریکا برای وضع مجدد تحریم ها علیه ایران در واکنش به نقض آنها مقاومت کنند.

کارن رز دیپلمات سابق انگلیس که در مذاکرات شورای امنیت در اواخر دهه 1990 درباره برنامه تسلیحاتی عراق شرکت داشت می گوید راه های گوناگونی وجود دارد که بر اساس آن مذاکره کنندگان می توانند اطمینان یابند چنانچه ایران نتواند به تعهدات خود عمل کند تحریم ها بار دیگر اعمال خواهد شد.

وی می گوید برای نمونه، شورای امنیت ممکن است تعلیق موقت تحریم ها را برای یک دوره معین مثلا شش ماه تصویب کند.

هنگامیکه این مدت پایان می یابد رای گیری دیگری برای تمدید تحریم ها مورد نیاز است و این برای آمریکا و شرکایش فرصتی را فراهم خواهد کرد تا درباره پایبندی ایران قضاوت کنند.

در مقابل، برچیدن شبکه تحریم های واشنگتن مسئولیتی طولانی و به لحاظ سیاسی پیچیده خواهد بود.انتظار می رود مجموعه ای از تدابیر که شرکت های آمریکایی را از مراودات تجاری در ایران باز می دارد و نیز محدودیت هایی که به علت حمایت ایران از تروریسم علیه این کشور اعمال شده است همچنان به قوت خود باقی بماند.

تحلیلگران و مقامات سابق معتقدند احتمال می رود هرگونه توافق طولانی مدت کاهش تحریم ها را همراه با سال ها نظارت و راستی آزمایی به منظور اطمینان از اینکه ایران واقعا به محدودیت های توافق شده بر سر برنامه هسته ای این کشور پایبند است شامل شود.

الیزابت رزنبرگ مقام وزارت خزانه داری آمریکا در امور تحریم ها می گوید ایران در نخستین سال توافق ممکن است شاهد کاهش تحریم هایی باشد که به لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است، به بخشی از 100 میلیارد دلار ذخیره ارزی توقیف شده خود در آنسوی آبها دست یابد، نفت خود را به فروش برساند و از سامانه بانکی بین المللی استفاده کند .

رزنبرگ می گوید گمان نمی کنم ایران با هرگونه برنامه مرحله ای که کاهش قابل توجه و سریع تحریم ها را شامل نمی شود موافقت کند.

بدون احیای گسترده بخش بانکداری، شرکت هایی که خواهان مراودات تجاری مجاز با ایران هستند ممکن است در پیدا کردن بانکی که تمایل به انتقال پول آنها دارد با مشکل مواجه شوند.این موضوعی است که در توافقنامه موقت به آن اشاره شده است ؛ توافقنامه ای که نوامبر سال 2013 به امضاء رسید و در چارچوب آن محدودیت ها در زمینه تجارت قطعات اتومبیل و هواپیما در میان دیگر چیزها کاهش یافت.

دوگ جاکوبسون حقوقدان می گوید بسیاری از بانک هایی که خواهان این مروادات قانونی هستند در چین و ژاپن فعالیت دارند که برای شرکت های آمریکایی به عنوان طرف دیگر قرارداد خوشایند نیست.

بانک ها محتاط هستند زیرا جریمه نقض تحریم ها ممکن است به میلیاردها دلار برسد.

کامرزبانک آلمان روز پنجشنبه با پرداخت یک میلیارد و 450 میلیون دلار به دولت آمریکا و اخراج تعدادی از کارکنان خود در ارتباط با نقض تحریم ها موافقت کردند.

نفیو می گوید در حالی که مقامات ایران ممکن است خواهان لغو همه تحریم ها در یک زمان باشند، آماده هستند بدون تجارت مستقیم با شرکت هایی آمریکایی فعالیت کنند تا زمانیکه مجوز بازگشت به سامانه بانکی جهانی به آنها داده شود.آنچه آنها آمادگی آن را ندارند آن است که وزارت خزانه داری آمریکا به بانک های خارجی اعلام کند که با این بانک ها مراوده تجاری نداشته باشند.

ایده لغو سریع سخت ترین تحریم ها منتقدانی دارد که نگرانند آمریکا همه اهرم فشار خود بر تهران را برای دیگر تخلفاتی که موجب وضع تحریم ها شده است از جمله نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم از دست بدهد.

جاناتان پانزر رئیس تحقیقات برای بنیاد دفاع از دموکراسی، گروهی که از تشدید تحریم ها حمایت می کند، می گوید آنها ممکن است معیار تعیین شده برای توافق هسته ای را رعایت و در چارچوب آن صلاحیت خارج شدن از رژیم تحریم ها را پیدا کنند اما هنوز سوالات بسیاری درباره حمایت ایران از حماس، حزب الله، جهاد اسلامی فلسطین و دیگر گروه ها باقی مانده است.

منتقدان هشدار می دهند لغو تحریم ها همچنین با فراهم کردن فرصت برای ایران همچنانکه نفوذ این کشور در عراق، سوریه و یمن رو به افزایش است این کشور را قدرتمند سازد.

http://sildenafilcitrategen.com/ http://vardenafilonline.org/